5 kroků, jak naučit děti zvládat emoce

Mít zdravé, spokojené a vyrovnané dítě je snem každého rodiče. Ale život přináší i situace, kdy je pro nás těžké pochopit a přijmout, co naše dítě prožívá nebo jak se chová. Děti často nerozumí do hloubky, co se jim děje. Jen tuší, že jim některé situace jsou příjemné, jiné nepříjemné, v některých se jim dostane pochopení a v jiných naopak nepochopení od druhých.

Emocionální inteligence (EQ) se dětem začíná formovat už ve velmi útlém věku. Dle mnohých výzkumů má EQ větší vliv na úspěch a štěstí v životě než IQ. Jak s dětmi pracovat, abychom tuto stránku jejich vývoje nepodcenili a naopak ji co nejvíce podpořili?

Krok 1: Uvědomte si, jaké emoce vaše dítě prožívá

Každé dítě prožívá širokou škálu emocí. Stejně jako každý dospělý. Spouštěči těchto emocí jsou různé vnitřní či vnější podněty. Navenek se pak emoce projevují v řeči těla a jsou čitelné i v chování dětí. Je důležité naučit se emoce dětí rozpoznávat a umožnit jim si je v bezpečném prostředí prožít. Přispěje to velmi ke zdravému růstu a formování dětí.

Krok 2: Pochopení vlastních emocí jako cesta k pochopení druhých

Emoce mohou mít různou intenzitu, hloubku a různé projevy. Když si těchto projevů řeči těla dítěte začneme více všímat, pomůže nám to dříve a lépe reagovat a usměrňovat vývoj emocionálně náročných situací. Na děti má velký vliv naše vlastní chování a schopnost zvládnout krizové situace. Jsme pro ně první vzory, učí se od nás. Vnímají, jak prožíváme emoce a jak s nimi dokážeme pracovat.

Časem děti naše vzorce chování začnou kopírovat a zrcadlit nás. Pokud děti vlastním emocím neporozumí, dostanou se do začarovaného kruhu. Nebudou pak totiž schopné pochopit ani prožívání jiných lidí.

Krok 3: Naučte děti emoce pojmenovat

Je v našem zájmu naučit děti jednotlivé emoce rozpoznat a správně pojmenovat. Pokud dítě dokáže popsat, co právě prožívá, velmi nám to usnadní společnou komunikaci. Pokud pochopí emoce u sebe, bude pro ně zároveň snadnější pochopit, co znamená radost, překvapení, hněv, úzkost nebo třeba strach i pro ostatní. Vytvoříme jim tím na celý život kvalitní základy empatie.

Krok 4: Komunikujte empaticky a s pochopením

Ne vždy je lehké zachovat si chladnou hlavu a komunikovat s rozvahou. Prudkou reakcí a nevhodně zvolenými slovy dokážeme jiným (a obzvláště dětem) více ublížit než pomoci. Chce to trochu tréninku, ale s pozitivním přístupem a jazykem “JÁ” dokážeme hotové zázraky.


ZKUSTE NAHRADIT JAZYK VYČÍTÁNÍ JAZYKEM POCHOPENÍ.


Krok 5: Ukažte dětem, jak emoce zvládat

Pokud budete dialogu s dětmi o emocích otevření, dozvíte se od nich spoustu věcí. Děti si o svých pocitech velmi rády povídají. Najděte si na ně čas. Ze zkušeností naší kolegyně Majky: “S dcerou se o emocích běžně bavíme. Rozebíráme, zda jsou jednotlivé naše emoce a reakce přiměřené. Vysvětlujeme si, že je zcela přirozené prožívat celou škálu emocí. Důležité je naučit se emoce ovládat. Protože emoce nejde škatulkovat na dobré a špatné. To, co může lidem kolem nás hodně ublížit jsou reakce a skutky, které na základě emocí vykonáme.”

Bonus: Emočné hry

Naučte se společně pojmenovávat a vyjadřovat emoce prostřednictvím řeči těla. Připravili jsme pro vás zdarma ke stažení šablony s obličeji. Můžete je využít pro rozbor emocí, které vaše dítě prožívá.

Jak na to? Přečtěte dětem oblíbený příběh nebo pohádku. Vyberte společně čtyři různé emoce, které u postav dítě rozpozná. Zapište si je a nakreslete, jak se jednotlivé emoce v tvářích postav projevují. Můžete si popovídat o tom, jak se daná postava cítí, co tělesně prožívá. Nebo může dítě nakreslit samo sebe. Jak se cítí, pokud konkrétní emoci prožívá. Do dalšího okénka může nakreslit kamaráda/kamarádku, jak se cítí a co asi prožívá on/a.


Řeč těla je vstupní branou k empatickému pochopení druhých. Pokud se dítě naučí emoce pojmenovat, pomůže mu to časem se s emocemi naučit pracovat. Tomu se budeme více věnovat v dalším článku.


Článek pro vás napsala Lucka


Sdílejte článek svým přátelům